Perinteiset puuveneet

Lilla Kålvikin veneveistämö

Johnny ja Christina Andersson

Vain muutaman kilometrin päässä Mollösundin turistiparatiisista sijaitsee Lilla Kålvikin veneveistämö. Pieni Bohusin graniittikallioiden ympäröimä veneveistämö sijaitsee lahden poukamassa suojassa Pohjanmeren voimakkailta aalloilta. Täällä Orustin lounaispuolella kalliot ovat paljaita, mutta korkeammalla vuorilla on kanervia, jotka saavat kivet hohtamaan vaaleanpunaisina ja vihreinä. Veneveistämö on ollut täällä 1960-luvulta lähtien. Christina ja Johnny rakentavat veneitä perinteisellä tavalla.

Christina ja Johnny Andersson ovat veneenrakentajia Lilla Kålvikin veneveistämössä Orustin saarella. Äiti ja poika ovat työskennelleet yhdessä niin kauan kuin Johnny muistaa. He perivät veneveistämön Christinan isältä Roland Perssonilta. Yhdessä he ovat kahdeksannen ja yhdeksännen sukupolven veneenrakentajia, ja he valmistavat perinteisiä puuveneitä.

Johnny Anderssonilla on veneiden rakentaminen veressä. Hän rakensi ensimmäisen soutuveneensä 13-vuotiaana. Silloin hän oli jo seurannut Christina-äitiä venerakentamoon vuosien ajan. Puuveneiden rakentaminen on aitoa käsityötä, jolla on pitkät perinteet.

– Aikaisemmin puuveneitä käytettiin kalastukseen ja kuljetuksiin, nykyään ne ovat enemmän vapaa-ajan käytössä ja päiväretkillä. Olen oppinut käsityötaidot isoisäni ja äitini kautta ja täydentänyt tietoja veneenrakennuslukiossa täällä saarella, Johnny kertoo.

– Puu on elävä materiaali, joten puuveneessä on aina enemmän tunnetta. Lisäksi puuvene on omasta mielestäni vakaampi merellä kuin muoviveneet. Rungon malli on myös testattu hyväksi vuosien aikana. Koska niemi on aivan Pohjanmeren ympäröimä, veneiden ominaisuudet ovat tärkeitä, Johnny sanoo.

Puuveneiden valmistus asettaa korkeat vaatimukset materiaalille. Christina ja Johnny käyttävät ensisijaisesti tammea, joka on kova, kestävä, eikä mätäne helposti. Mutta jotta tammipuuta voidaan käsitellä, puu on sahattava ja sitten kuivattava – rimoitettava – kunnolla. Tammen pitää kuivua vähintään kaksi vuotta ja enintään viisi vuotta, muuten se voi tietyissä tilanteissa haljeta.

Tammi on kuitenkin painavaa ja veneissä käytetään tästä syystä useita erilaisia puulajeja, etenkin soutuveneissä. Eniten lujuutta vaativat osat, kuten runko, rungon ylälevy sekä keula ja perä ovat tammea, kun taas muut osat on valmistettu kevyemmästä lehtipuusta. Pieni Andunge-vene valmistetaan mahongista tai douglaskuusesta.

Christina ja Johnny varastoivat itse paljon puuta voidakseen suunnitella työnsä. He eivät käytä pelkästään suoria ja hienoja puita.

Veneiden rakentamistapa Lilla Kålvikin veneveistämössä ei ole muuttunut paljoakaan siitä, minkä Christina ja Johnny oppivat Christinan isältä. Tammi, lakka, liima, työkalut ja koneet ovat samat. Kaikki käytetyt työmateriaalit on testattu vuosien mittaan. Länsirannikon suolavesi ja voimakas tuuli paljastavat väistämättä, jos jokin materiaali ei pidä mittojaan. Lilla Kålvikin venerakentamossa tänä päivänä valmistetut veneet perustuvat pääasiassa isoisä Rolandin malleihin.

Christina ja Johnny hallitsevat taidon ja perinteet. Itse tekemällä saa samalla koko ajan lisää kokemusta. Jokainen vene on ainutlaatuinen.

– Yksikään vene ei ole samanlainen kuin toinen, vaikka rakentaisin ne itse. Lisäksi on selvää, että myös me kehitymme asiakkaidemme myötä. Olemme esimerkiksi alkaneet toimittaa veneitä, joissa on sähkömoottori, Johnny sanoo.

Veneiden rakennusmäärä vuodessa riippuu hieman niiden koosta. Keskimäärin Christina ja Johnny ehtivät valmistaa kaksi 20 jalan venettä ja yhden tammiveneen vuodessa. Käsityötaito ja laatu saavat viedä aikaa Lilla Kålvikissa.

Lilla Kålvikin venerakentamo tarjoaa myös veneiden talvisäilytystä isossa hallissa, jotta veneet kestäisivät mahdollisimman pitkään. Tällä tavalla he voivat myös seurata rakentamiensa veneiden ikääntymistä läheltä, jotta ne voidaan hoitaa oikein, jolloin ne tuottavat iloa omistajilleen vuosien ajan.

– Yhdeksän venettä kymmenestä myymästämme on talvisäilytyksessä meillä. Me puhdistamme veneen, hiomme lakkaa ja levitämme kerroksen vernissaa ulkopinnoille. Sisäpuolelta yleensä vain öljyämme rungon. Jälleennäkeminen on aina yhtä mukavaa, kun veneet tulevat tänne talveksi, Johnny kertoo.

Veneen rakentaminen tuntikausia vaatii mukavia vaatteita. Johnny ja Christina arvostavat Björnkläderiä, koska se täydentää kestäviä kankaita nykyaikaisilla materiaaleilla.

– Rakentamisen aikana on usein ahdasta ja joudumme istumaan kumarassa asennossa. Tämän takia vaatteiden joustavuus tuo lisämukavuutta, se on erittäin tärkeä ominaisuus. Polvisuojusten käyttö on myös itsestään selvää, Johnny sanoo.

Veneen toimittaminen tuntuu aina yhtä erityiseltä. Siinä on mukana ylpeyttä ja melankoliaa. Christina ja Johnny rakentavat veneitä sekä yhdessä että erikseen, mutta Christina lakkaa ja tekee vernissasuojauksen ennen veneiden toimittamista. Lilla Kålvikin veneillä on niin hyvät toleranssit, että niihin ei pitäisi päästä vettä, kun ne lasketaan vesille.

Länsirannikolla ei ole pelkästään auringonpaistetta, joten pysyminen kuivana ja lämpimänä on tärkeää. Vedenpitävät kuoritakit auttavat Christinaa ja Johnnyä, kun he etsivät puita ja liikkuvat ulkona. Puiden etsiminen, veneiden laskeminen vesille ja ottaminen maihin, veneiden kiinnittäminen laituriin tai siirtäminen laiturien välillä on tehtävä myös sateessa.

Erohetki veneestä, jota on rakentanut kauan, on aina erityinen.

– Siinä on mukana helpotuksen tunne ja ilo siitä, että kaikki on saatu valmiiksi. Vaikka luovutamme veneen asiakkaalle, se on kuitenkin meidän veneemme, Johnny sanoo.

Samoin kuin puuveneiden rakentajat myös Björnkläder hyödyntää yli 100 vuoden perinteitä käsityötaidoissa. Veneiden rakentaminen on kehittynyt vuosien myötä. Samalla tavalla Björnkläder yhdistää hyviksi todettuja materiaaleja nykyaikaisiin korkean teknologian kankaisiin ja tekniikoihin. Björnkläder voi toimittaa mukavuutta ja suojaa myös Lilla Kålvikin veneenrakentajille.